New adventures and experiences - Reisverslag uit Ko Chang Tai, Thailand van Esmee Hulst - WaarBenJij.nu New adventures and experiences - Reisverslag uit Ko Chang Tai, Thailand van Esmee Hulst - WaarBenJij.nu

New adventures and experiences

Door: Esmee

Blijf op de hoogte en volg Esmee

20 Maart 2014 | Thailand, Ko Chang Tai

Swadika!

Inmiddels ben ik alweer in mijn laatste week aanbeland van mijn reis en bedacht ik me vandaag dat ik volgende week om deze tijd alweer in Nederland ben. Gek idee hoor! Gelukkig heb ik eerst nog een paar dagen eiland voor de boeg samen met Marloes. Wij zijn nu op het eiland Koh Chang waar we een paar dagen blijven en zondagavond vlieg ik terug naar Nederland.

De laatste dag in Cambodja was nog erg leuk! Ik had samen met een Engels meisje een fiets gehuurd en we zijn lekker rond wezen crossen in Siem Reap (natuurlijk ook vaak de weg kwijt, aangezien we allebei het oriëntatievermogen van een ei hadden) en aan het eind van de dag ben ik nog een beetje rond gaan fietsen in de omgeving. Ik hoorde vanuit een tempel monnikengezang opklinken, dus besloot een kijkje te nemen. Hinkelend met twee doeken omgewikkeld om mijn knieën en schouders te bedekken, kwam ik de tempel binnen. Zes monniken waren aan het zingen/mediteren en de kerk zat vol met dorpelingen. Een heel aardige Cambodjaan die goed Engels sprak (een combinatie die ik niet heel vaak ben tegengekomen) nodigde mij uit om daarna met iedereen te dineren en dat was echt een gave ervaring! Eenmaal terug in het hostel gingen we twee uur later nog een keer uiteten in de stad met een grote groep backpackers. Als toetje zijn we naar een straattentje gegaan en heb ik een gefrituurde spin (model XL waar ik normaal gillend voor weg zou rennen), een slang en een kikker gegeten. Niet echt de traditionele Cambodjaanse keuken, maar wel leuk om een keer geprobeerd te hebben :)
Diezelfde avond ging ik met de nachtbus naar Bangkok, wat nog een heel gedoe was. Eerst kwam de pick-up bus een uur te laat (waar ik eigenlijk wel blij om was, want ik was door de wekker geslapen en zelf ook een halfuur te laat wakker) en toen we bij het kantoor werden afgezet om over te stappen in een andere bus, werd ons verteld dat de bus stuk was en we maar in de pickup bus moesten wachten. Het zou waarschijnlijk een uur duren. Daar zat ik dan in een bus vol muggen en als mede reiziger een gestreste Japanner die nauwelijks Engels kon. Na anderhalf uur hadden we nog niks gehoord, dus besloot ik in het kantoor te kijken. De baas was in diepe slaap en ik kreeg hem na een kwartier wild schudden aan zijn arm uiteindelijk wakker. Hij had nogal een ochtendhumeur, zei dat hij het allemaal ook niet wist en viel weer in slaap. Na een halfuur kwam een motorbike driver ons vertellen dat de bus er over een halfuur zou zijn. In de tussentijd kon ik nog mooi even bij hem achterop om langs de supermarkt te gaan om 5 uur 's nachts en daarna ben ik de bus ingedoken tot de grens. Ik was even bang dat we daar ook opgelicht werden toen er een man aankwam die ons buskaartje innam en een keycard om onze nek hing voor een minibus vanaf de grens naar Bangkok, maar gelukkig hoefden we niet dubbel te betalen. In Bangkok heb ik meteen een treinticket geboekt voor de nachttrein naar Chiang Mai.
Ik heb nog nooit zo'n leuke treinreis meegemaakt! Ik ontmoette een Franse dame van veertig en een Amerikaanse vrouw van 65 en als kleinkind, moeder en oma zaten we de hele avond te kletsen in het restaurant van de trein. Later kwamen er uitbundige Deense mannen van middelbare leeftijd binnen die het hele restaurant aan het dansen kregen en iedereen ging uit zijn dak op YMCA en de macarena. In de trein ontmoette ik ook Willem en Helle uit Nederland en met hun en Nana (de Franse) ben ik de hele week opgetrokken. De eerste dag in Chiang Mai hadden we motorbikes gehuurd en hebben we de stad en omgeving verkend. De volgende dag had ik een jungletrekking voor 3 dagen en twee nachten en dat was ook een leuke ervaring. Ik zat in een hele leuke groep van 11 jonge mensen en de eerste dag gingen we raften op een bamboevlot. De rivier was jammer genoeg niet zo wild, maar we zijn wel tegen een rots gebotst, waardoor ik met een buiksliding bijna van het vlot ben afgegleden. Met blauwe knieën en een geschaafde elleboog kwam ik het vlot weer af, maar het was het waard ;) Daarna zijn we doorgelopen naar een klein dorpje waar net een trouwerij had plaatsgevonden, dus iedereen ging lekker toeristisch met het stel op de foto en daarna werden we uitgenodigd om mee te eten. We trokken via het platteland naar de jungle. Onze gids was een komisch, bol Thais mannetje die constant met alle vrouwen in de groep aan het flirten was, maar ons ook veel over de flora en fauna kon vertellen. We hebben veel nieuwe exotische vruchten en zaden gegeten, werden door de gids ondergestrooid met spinnen en ik kreeg door hem een grote lemon ant (citroenmier) in mijn mond gepropt (was overigens erg lekker!). We namen een bad in een rivierstroompje, waar je van de rotsen naar beneden kon glijden en liepen door naar onze slaapplaats. Dat waren drie hutjes met houten ondergrond en een stapel dekens, een kookplaats, wc en kampvuurplaats gelegen naast een waterval. Overdag hebben we nog gezwommen bij de waterval en 's avonds de lekkerste curry ooit gegeten, gevolgd door een gezellige avond rond het kampvuur. 's nachts werd het erg koud en bewapend met sokken en een vest lag ik alsnog te bibberen onder mijn drie dekens. De volgende dag zijn we naar een prachtige tempel gelopen via de bergen en de laatste dag hebben we een olifant trekking gedaan. Ik zou het alleen niet nog een keer doen, want ik voelde me best wel schuldig om op de rug van zo'n machtig beest te zitten die de hele dag hetzelfde rondje moet wandelen met mensen op zijn rug. Toch was het aan de andere kant ook wel een hele ervaring. Daarna kreeg ik nog een privétripje achterop de motorbike van de gids over de bergen en aan het einde van de middag reden we met de jeep terug naar Chiang Mai waar ik 's avonds met Nana naar een reggaebar ben geweest en we tussen de locals helemaal uit ons dak gingen op live music. De volgende ochtend ben ik naar het Art in Paradise museum geweest, waar je met 3D schilderijen hele mooie effecten krijgt en het net lijkt alsof je bijvoorbeeld op een brug loopt in de jungle of in de boot in Venetië zit. 's middags ben ik met Nana doorgereisd naar Pai, waar we Willem en Helle ook weer ontmoetten. Pai is een heel leuk klein stadje met een hele relaxte sfeer en veel hippies. Iedereen hopt 's avonds langs bij straatstandjes om eten te shoppen en iedereen heeft een open houding waardoor je makkelijk met mensen in contact komt. 's avonds hebben we een vuurshow gezien in een bar en ontdekt dat Amerikanen in elke zin minstens drie keer het woord 'fock' noemen ( "Oh fock, now I said fock again. Well I don't focking care dude!"). De volgende dag heb ik met Nana op de motorbike een prachtige route rond Pai gereden, langs kitcherige koffiehuisjes met heerlijke koffie, een uitgedroogde waterval, een hotspring met water van 36, 34 en 32 graden en onderweg zijn we nog even gestopt om met olifanten op de foto te gaan en waren we net op tijd om de zonsondergang te zien vanaf de top van de berg. Die avond heb ik samen met Nana en Helle mijn eerste voet- en rugmassage gedaan. Ik vond het wel even wennen, maar het was wel relaxt. Zaterdag hebben we nog een tochtje gemaakt over een berg met smalle paadjes. Willem en Helle gingen daarna met de motorbike verder touren en ik ging met Nana in de nachttrein terug naar Bangkok. Overdag ben ik naar Wat (= tempel) Pho geweest, de oudste tempel in Bangkok met een liggende gouden boeddha van 46 meter. 's avonds kwam Marloes aan in Bangkok. De communicatie was wat onhandig per email en mijn Thaise telefoonnummer die blijkbaar niet bereikbaar is voor buitenlandse nummers, maar het is goed gekomen! De volgende dag hebben we het Grand Palace bekeken, een ziekenhuis en een typisch Thaise lokale markt en de volgende dag hebben we de bus en boot genomen naar Koh Chang (olifanteneiland genoemd vanwege de hoge bergen), een eiland aan de oostkust van Thailand waar we heel idyllisch in een bungalowresort zitten. De eerste avond hebben we het nachtleven hier even geproefd en heb ik voor het eerst deze maand een tropische regenbui op mijn dak gekregen en gisteren hebben we Jane gespeeld in de jungle waar we ons van boom naar boom verplaatsten per zipline, touwbrug, fiets en andere maffe hulpmiddelen. Het weer is hier trouwens wel bewolkt, maar gelukkig klaarde het vandaag in de middag op en konden we na het klimmen een verfrissende duik nemen in de zee (type vakantiebrochure). Vandaag hebben we een snorkeltocht gemaakt langs 5 eilanden. Het was alleen wel jammer dat het zo'n ubertoeristische trip was, maar er waren heel veel vissen waar we met onze meest charmante zeemeerminmoves tussendoor zijn gezwommen. Morgen gaan we naar de andere kant van het eiland, waar watervallen en vissersdorpjes zijn. Helaas zit het er voor mij dan alweer bijna op. Zaterdag gaan we weer naar Bangkok en zondagavond vlieg ik weer naar Nederland. Eerst nog maar een paar daagjes volle bak genieten!

Liefs, Esmee

  • 20 Maart 2014 - 12:00

    Henriëtte:

    Jeetje Esmee wat een leuk verhaal weer! En wat heb je een 'vieze' dingen gegeten haha, nooit gedacht dat jij dat zou doen.. Je maakt zoveel mee, echt uniek. Geniet nog van de laatste dagen en ik heb ontzettend veel zin om je dan weer te zien en een dikke knuffel te geven.
    Veel liefs, Henriëtte

  • 21 Maart 2014 - 14:08

    Thea:

    Lieve Esmee,

    Wat een belevenissen en ervaringen weer.
    Als ik zie wat jij daar eet, voel ik me wel een 'watje': ik zat van de week in Sevilla boven een bord Spaanse lekkernijen te staren: baby inktvisjes en allerlei ander onbestemd week pootjesmateriaal met zuignapjes en kon het niet opbrengen ook maar 1 hap te proberen.
    Je trip zit er bijna op, jammer voor jou, maar ik zie er erg naar uit je weer in het 'echie' te zien in plaats van op een blokkerig beeldscherm.
    Nog een paar prachtige dagen gewenst, goeie reis terug en behouden aankomst!!

    Liefs, Thea



  • 23 Maart 2014 - 11:19

    Astrid:

    Jemig Esmee, wat heb jij enorm veel meegemaakt, gedaan, ervaren en genoten. Ik vind je een bikkel! Wat een avonturen met zoveel verschillende mensen, super. En nu terug...dat zal even wennen zijn! Goede reis en wie weet tot ziens.

  • 23 Maart 2014 - 14:41

    Marleen:

    Hoi Esmee, wat maak jij veel mee zeg! Super om te lezen! Dat neemt niemand meer van je af :-).
    Ik wens een hele goede terug reis! Zie je op de kring, groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmee

Actief sinds 04 Juli 2013
Verslag gelezen: 463
Totaal aantal bezoekers 11702

Voorgaande reizen:

30 November 2015 - 08 Januari 2016

Peru, Bolivia en Chili!

22 Februari 2014 - 24 Maart 2014

Backpacken in Cambodja en Thailand

24 Januari 2014 - 22 Februari 2014

vrijwilligerswerk op de Filipijnen

Landen bezocht: