Vreemde eend in de bijt - Reisverslag uit Lauwersoog, Nederland van Esmee Hulst - WaarBenJij.nu Vreemde eend in de bijt - Reisverslag uit Lauwersoog, Nederland van Esmee Hulst - WaarBenJij.nu

Vreemde eend in de bijt

Door: Esmee

Blijf op de hoogte en volg Esmee

28 Maart 2014 | Nederland, Lauwersoog

"Hey! Where are you going?" / "Tuktuk lady?" / "You want motobike?"

Dat zijn de zinnen die je in Cambodja duizend keer per dag hoort. Hoewel ik er in Cambodja helemaal gek van werd en vaak dacht 'Vlieg een eind op met je tuktuk', moet ik zeggen dat ik deze zinnen wel mis nu ik weer in Nederland ben. Stom eigenlijk dat je altijd verlangt naar iets wat je niet hebt en dat dingen die je eerst zo bijzonder vind zo snel weer normaal worden. Na weken noedels en rijst te hebben gegeten, snakte ik naar een bruin broodje met kaas en een goed glas melk en nu verlang ik terug naar de vriendelijke glimlachen van de Thai, de kindjes in Cambodja die gillend en zwaaiend achter je fiets aanrennen en de prachtige paradijselijke stranden van de Filipijnen. Veel mensen zeggen dat reizen een verslaving is en dat geloof ik wel. Het liefst zou ik me nu weer het eerste beste vliegtuig terug pakken. Er is nog zoveel te zien en te doen! Gelukkig kan ik het scooter rijden nu wel van mijn lijstje afstrepen. Op onze laatste dag op Koh Chang hebben Marloes en ik scooters gehuurd om de oostkant van het eiland te verkennen, wat volgens de brochure een stuk minder toeristisch zou zijn en zou bestaan uit authentieke vissersdorpjes. Die vissersdorpjes hebben we niet kunnen vinden, wel een waterval, een prachtig uitzichtpunt en af en toe wat stalletjes met gasoline langs de weg. Het stukje "minder toeristisch" klopte inderdaad wel. We kwamen geen kip tegen onderweg. Helemaal 's avonds leek het een beetje een spookeiland. De luxe voorzieningen zoals resorts en restaurants waren en wel, maar de klanten ontbraken. Nadat we bijna een uur hebben gezocht naar een leuk restaurantje wat resulteerde in een uitglij-tocht over slipperige modderweggetjes en het meepikken van een sessie aerobics met de locals, vonden we eindelijk een restaurantje die er enigszins fatsoenlijk uit zag. Wij waren de enige klanten en werden verbaasd aangekeken door een oma, die met kleindochter onder een dekentje tv aan het kijken was en een jong meisje die verbaasd opkeek vanachter haar smartphone (die luxe hebben ze dan wel weer overal hier). De menukaart werd onder het stof vandaan getoverd en in plaats van fanta kregen we een groen heksendrankje voorgeschoteld met kauwgomballensmaak, een rijstepapsoepje waar garnalen en inktvistentakels in dreven en Marloes een klomp rijst, ei en veel vlees. We besloten ons avondeten maar uit te breiden met een fles cola en een zak chips en waren om 8 uur al terug in ons junglehutje. Het feestgedruis van de westkust van het eiland was aan deze kant in geen velden of wegen te bekennen, dus het werd een rustig avondje met het Fokke & Sukke kwartet. De volgende ochtend gingen we met de boot terug en na urenlange pauzes op tankstations (tanken duurt hier nu eenmaal uren) kwamen we 's avonds pas weer aan in Bangkok. Mijn humeur veranderde van chagrijnige donderwolk naar zonneschijn toen ik na een dag het SD kaartje van mijn fototoestel terugvond in de voering van Marloes' haar tas (sorry voor mijn chaggie humeur die dag Marloes!) en we maakten er nog een gezellige avond van in Bangkok met cocktails en gefrituurde sprinkhaan (wat we beiden niet zo'n succes vonden, dus de sprinkhanen liggen nu in gemalen stukjes op Khao San road). De volgende dag gingen we nog naar de Chatuchak weekendmarkt in Bangkok (één van de grootste markten ter wereld met 15.000 kraampjes met kleding, souvenirs, huisdieren, tuingereedschap, noem maar op echt alles kan je daar vinden!) en om 4 uur was het voor mij helaas tijd om te vertrekken. In Nederland moest ik weer even wennen aan de dure prijzen van de treinen, dus in de adventure modus ben ik maar deels gaan liften naar Nijmegen en Gieten. Ik voelde me wel even een vreemde eend in de bijt zonder jas, met wijde flodderbroek, backpackhuis en mijn kartonnen bordje uit de supermarkt, maar het was ook wel weer een leuk avontuurtje.

Ook al ben ik maar 2 maanden weggeweest, ik moest wel even wennen aan de kou en aan de werkmentaliteit hier in Nederland. Bij aankomst viel het me weer op hoe druk iedereen bezig is met telefoneren, studeren en zorgelijke hoofden trekken, terwijl ik in Azië het idee had dat iedereen altijd maar aan het luieren was in een hangmat (wat soms ook wel frustrerend werkte hoor. Ik had soms wel zoiets van 'hop, even wat meer gas op die lolly jongens'). Ach ja, het is ook nooit goed hè? :)

Toch heb ik in mijn leven nog nooit zoveel gezien en meegemaakt in 2 maanden tijd. Hoewel ik achteraf gezien sommige dingen anders zou hebben gedaan, ben ik heel blij met alle ervaringen die ik nu heb.
- Zo weet ik in ieder geval dat ik in een ver land kan overleven zonder mobiel (een jaar geleden was dit sowieso geen probleem geweest, maar nu viel het me nog vies tegen hoe pittig dat was)
- Je moet altijd een afweging maken in hoeverre je iemand kunt vertrouwen. Dat is in de praktijk soms nog best lastig.
- Ga niet in een hobbelbus klooien met je fototoestel, dat resulteert alleen maar in een hoop ellende
- Kokosnoten, mieren en gefrituurde kikkers zijn chil! Slangen, sprinkhanen en spinnen niet.
- Dikke huisapen zijn cool!
- SMILE! :D And keep on smiling!
- In één avond kan je meer dan 100 muggenbeten verzamelen op je benen als je ze niet insmeert
- Wees blij met de kansen en mogelijkheden die voor je open liggen en bedenk je hoe bijzonder het eigenlijk is. Ik ben me er nu nog veel meer van bewust dat veel mensen nooit de kans krijgen of het geld hebben om te studeren of op reis te gaan.
- Bericht van Esmee en Marloes speciaal voor Anne-Simone: onze missie om een aap in een lantaarnpaal te vinden is helaas mislukt.

Over een paar dagen ga ik beginnen aan het leven als co-assistent. Ik kan me er nu nog niks bij voorstellen en ik vind het best wel spannend om weer te beginnen aan deze nieuwe fase. Nu eerst nog een paar dagen vakantie in eigen land in rimboe rondom het Lauwersmeer en op Schiermonnikoog. Bijna net zo spannend als Azië ;)
De zonsondergangen doen er in ieder geval niet voor onder!

Tenslotte wil ik iedereen ontzettend bedanken voor de reacties op de blogs en de e-mailtjes :) Er zullen zeker nog vele reizen volgen. De wereld is nog niet van me af ;)

Esmee

SAME SAME
BUT DIFFERENT

  • 29 Maart 2014 - 12:57

    Laura:

    Ha esmeetje

    Jammer dat t avontuur alweer voorbij is.
    1 voor jou, omdat je nu weer hard aan de bak moet
    2 wij lezen voorlopig geen mooie verhalen meer van jou!

    Ik heb genoten van de avonturen die je vol geur en kleur hebt verteld:)
    Reizen is inderdaad een verslaving en als je te lang zonder zit dat kun e soms aan niets anders meer denken, mijn ervaring nu;) Zo'n reis en de herinnering kan Niemand je meer afpakken:) dus geniet er nog maar lang van na en ik zie je heel
    Snel!

    Liefs lau

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmee

Actief sinds 04 Juli 2013
Verslag gelezen: 1827
Totaal aantal bezoekers 11689

Voorgaande reizen:

30 November 2015 - 08 Januari 2016

Peru, Bolivia en Chili!

22 Februari 2014 - 24 Maart 2014

Backpacken in Cambodja en Thailand

24 Januari 2014 - 22 Februari 2014

vrijwilligerswerk op de Filipijnen

Landen bezocht: